Ongediertebestrijding deel 1

Ik ben er jaren geleden achter gekomen dat er ongedierte onder mijn vloer woont. Daar ben ik achter gekomen omdat er elke keer vanuit één hoek van de kamer een enorme stank het huis in kwam. De geur lijkt op de ergste zweetlucht die je ooit hebt geroken x 100. Ik word misselijk als ik die geur ruik. In de betreffende hoek van de kamer staat niets bijzonders, alleen meubels. 

Mijn buren laten hun katten buiten lopen en soms lopen de katten in het trappenhuis. Als ik thuiskom wordt ik soms door de katten begroet in het trappenhuis. Ze lopen dan met me mee, doen poeslief tegen mij omdat ze uit pure nieuwsgierigheid in mijn huis willen rondkijken. Als ze eenmaal in mijn huis zijn, gaan ze direct naar de hoek waar de stank vandaan komt en het eerste half uur gaan ze heel geconcentreerd en minutieus de hoek verkennen waar de stank vandaan komt. 

Dieren hebben een beter reukvermogen dan mensen en door het gedrag van de katten was ik helemaal overtuigd dat er iets niet pluis was in die hoek. Afgaand op het gedrag van de katten zat het probleem onder de vloer. Ik heb toen alle meubels uit de hoek verplaatst. Sommige meubels moest ik demonteren om ze te verplaatsen. Terwijl ik daarmee bezig was verdween de stank grotendeels. Hoewel ik natuurlijk niet door de vloer heen kan kijken, voelde ik wel leven en activiteit onder mijn voeten en ik voelde dat dat wat er onder de vloer woonde richting het raam rende. Na een paar uur was de stank -die al maanden in huis hing- compleet verdwenen.  

Na ongeveer een half jaar kwam die stank weer terug uit dezelfde hoek en dit keer ook nog uit een andere hoek. Het ongedierte zoekt een plekje onder de vloer waar ik niet loop. Ik wist wat mij te doen stond. Ik heb weer alle meubels uit de hoeken verplaatst. Flink veel lawaai gemaakt en hard gestampt en weg waren de ‘stinkdieren’.  

Ik heb Ymere destijds niet op de hoogte gebracht van dit ongedierte probleem omdat Ymere niet geïnteresseerd is in welke klacht dan ook van een huurder. Ik was op dat moment al jaren bezig om Ymere zover te krijgen dat ze mijn kapotte boxdeur gingen repareren en mijn brievenbusklep was van ouderdom gewoon van de brievenbus gevallen en dat wilde ik ook gerepareerd hebben. Ondanks het feit dat ik zeker 20 jaar betaalde voor een onderhoudsabonnement waar ik maar 1 keer gebruik van had gemaakt, vertikte Ymere het om deze reparatieverzoeken uit te voeren. Ik was door deze tegenwerking van Ymere al jaren bezig Ymere te motiveren om deze 2 reparaties uit te voeren. Nog een klacht erbij zou er alleen maar voor zorgen dat Ymere reden had om eerdere klachten te laten liggen en afleiding te zoeken in nieuwe klachten. Dat wilde ik te allen tijde voorkomen. Ik had daarom besloten om zelf ongedierte te bestrijden (lees wegjagen) door mijn meubels te verplaatsen en hard op de vloer te stampen. Het was weinig professioneel maar tijdelijk wel effectief.

Mijn huis is aan de achterkant van het pand gelegen en grenst aan een gezamenlijke binnentuin. Per toeval kwam ik erachter dat Ymere ratten aan het bestrijden was in onze binnentuin. Ik kwam in de tuin iemand van Rentokil tegen die rattenvallen in de tuin en de fietsenstalling plaatste. Halverwege de bestrijding is Ymere afgehaakt. Rentokil mocht niet eens meer de rattenvallen ophalen. Ymere ging zelf verder met alleen de schade te herstellen die ratten veroorzaken. De ratten groeven flinke gangen in de tuin waardoor de grond verzakte. Er kwamen diepe kuilen in de grond en de tegels lagen ongelijk en soms helemaal los. Ymere verwijderde de tegels, vulde de grond met aarde en zand en legde de tegels weer terug. Dit bleef Ymere keer op keer herhalen en op een gegeven moment heeft Ymere dat ook opgegeven. Ymere heeft tijdens al deze werkzaamheden en de rattenbestrijding door Rentokil nooit met ook maar één woord naar bewoners gecommuniceerd over het feit dat ze ratten aan het bestrijden waren. Ik ben dit allemaal door toeval te weten gekomen.

Ongeveer in 2013 ging Ymere de gevel van dit complex renoveren. Het zal mij niet verbazen als herstel van de gevel ook met ongediertebestrijding te maken had. Alle voegen werden vernieuwd. Nadat de gevel helemaal was opgeknapt, had ik heel lang geen last meer van de stank van ongedierte onder de vloer. Helaas had Ymere eerst ongedierte moeten bestrijden want na ongeveer 2 jaar rook ik het ongedierte weer in huis. 

Niet alleen is het ongedierte weer terug. Ze zijn niet meer te verjagen. Vroeger kon ik ze wegjagen door op de vloer te stampen. Daarna had ik maanden geen last van ongedierte. Maar ik heb het idee dat het ongedierte niet meer bang is. Als ik ze nu wegjaag, zijn ze er over een uur weer. Ik word nu wakker van de stank. Ik word dan kotsmisselijk wakker. Soms ga ik op de vloer stampen om het ongedierte weg te jagen. Soms verplaats ik mijn bed naar een plek waar ik de stank niet zo erg ruik om verder te slapen. Maar soms ben ik veel te moe en ga ik op de bank verder slapen. Maar nu heb ik ontdekt dat het ongedierte juist langs die route (bank staat tegen de muur bij het raam) binnenkomt. Dus als ik op de bank wil slapen dan moet ik ook de bank eerst verplaatsen. Soms ga ik bij iemand anders slapen omdat ik heb gemerkt dat ik door de stank anders ga ademhalen en niet tot rust kom. Maar als ik een paar dagen afwezig ben dan is het juist rustig in mijn huis en dan voelt het ongedierte zich helemaal thuis onder mijn vloer. Na een paar dagen afwezigheid is het heel moeilijk om het ongedierte weg te jagen. Ik had besloten om toch maar Ymere te benaderen. 

Ymere benaderen roept heel veel weerzin in mij op. Ik weet namelijk dat ik het eerste jaar te maken krijg met de afpoeierservice van Ymere. Ik ken het hele afpoeierrepertoire uit het hoofd. Na melding van mijn klacht zal Ymere niets van zich laten horen. Als ik een herinnering stuur, stuurt Ymere het bericht: we zijn ermee bezig. Of de wijkbeheerder is ziek. Of de Wijkbeheerder is uit dienst. Of de Wijkbeheerder heeft andere functie. Of er is een nieuwe wijkbeheerder. Nadat je het probleem hebt uitgelegd aan de nieuwe wijkbeheerder, verdwijnt deze van het toneel. Weer een nieuwe medewerker neemt contact op en begrijpt niets van het probleem, ook niet nadat je het 10 keer hebt uitgelegd. Je kunt vanuit het niets een kaartje in je brievenbus aantreffen dat Ymere is langs geweest voor reparaties maar niemand thuis aantrof. Ze schrijven dat ze het een andere keer nog eens proberen. Maar een afspraak maken is onmogelijk. Daarna mag je je probleem melden bij de afdeling Klachten en Procesverbetering etc. Dit kan Ymere jaren volhouden. Vaak reageert Ymere niet eens op een bericht. De huurder kan altijd het klantbeheercentrum bereiken maar meer dan een bericht achterlaten doet het klantbeheercentrum niet. 

Ik heb mezelf een flinke peptalk gegeven. Ik had mezelf voorgenomen om mij niet te laten provoceren door Ymere. Mijzelf mentaal voorbereid op het contact met Ymere. Mij voorgenomen niet boos te worden. Mij voorgenomen om mijn geduld te bewaren. Mezelf voorgenomen niet te gaan vloeken, schelden en tieren. Het leek mij toen het beste om Ymere via de mail te benaderen. 

Ik heb Ymere een mail gestuurd dat ik het vermoeden had dat er ongedierte onder mijn vloer zit. Gevraagd of ze kunnen onderzoeken of het mogelijk is dat ongedierte via gaten in de gevel onder mijn vloer kan komen. Ook heb ik gevraagd of Ymere daarvoor een deskundige kan inschakelen omdat een deskundige weet hoe ongedierte zich gedraagt en waar ze graag zitten en hoe en waar ze hun gangen maken. Ook heb ik gevraagd of Ymere eventuele gaten in de gevel wil opsporen en dichtmaken. Ik heb ook aan Ymere gevraagd of ze dit probleem met spoed wilden behandelen omdat ik misselijk word van de stank en dat ik er niet van kan slapen. 

Ik kreeg als eerste te horen dat de wijkbeheerder een nieuwe functie had gekregen (bingo!). Een nieuwe wijkbeheerder ging zich inlezen in de situatie (bingo!). De nieuwe wijkbeheerder zou z.s.m. met een passend antwoord komen. Er volgden 2 weken van doodse stilte, dus ik heb na 2 weken een herinnering gestuurd. De nieuwe wijkbeheerder reageerde dat ze de situatie met de vorige wijkbeheerder probeerde te bespreken maar dat hij ziek was. Daarna was hij beter maar hij reageerde toch niet op haar berichten. Daarna hoorde ik weer niets. Weer contact gezocht en toen zei de wijkbeheerder dat ze aan haar collega’s had gevraagd of ze een rapport voor haar wilden maken met een plan van aanpak. Ook wilde de nieuwe wijkbeheerder eerst kennis met mij maken en ik moest alle problematiek aan haar uitleggen. Het probleem had ik juist uitgebreid aan haar uitgelegd en een kennismakingsgesprek voeren met iemand die ik daarna nooit meer zou zien, vind ik pure tijdverspilling. Ik vroeg aan haar of het mogelijk was dat ze dezelfde week nog een einde kon maken aan overlast door ongedierte. (Ik weet dat ik mij had voorgenomen om geduldig te zijn maar ik was er al klaar mee.) 

De volgende dag was ik in de keuken bezig en ik hoorde een mevrouw luidkeels, hevig verontwaardigd en geïrriteerd in de tuin klagen dat het in de tuin allemaal wel meeviel. Dat ze in de tuin geen grote gaten kon ontdekken en geen verzakkingen zag en ook geen sporen van ratten. Ze blèrde luidkeels dat zij niets met mijn klacht ging doen. Ik realiseerde mij ineens dat dat de wijkbeheerder moest zijn en ik ging snel naar de tuin. Ik moest van één hoog naar beneden. Daarna door de fietsenstalling naar de tuin. Toen ik daar aankwam was de wijkbeheerder al weg. Ik keek zelf een beetje rond in de tuin en ik zag direct naast de regenpijp tegen de gevel een gigantische rattengang. De regenpijp staat naast mijn raam. Rondom die rattengang bij de regenpijp was de grond verzakt. Deze verzakking is zeker 10 keer aangepakt door Ymere. Aan de gevel zag ik ook diverse kleine beschadigingen maar ik kan niet beoordelen of dat de ingangen zijn voor ongedierte. De rattengang liep tegen de gevel aan en heel diep naar beneden. Voor hetzelfde geldt, zit de ingang van ratten naar de woning toe diep onder de grond. Daarom heb ik aan Ymere gevraagd om een deskundige in te schakelen want een deskundige weet hoe ongedierte zich gedraagt. Ter hoogte van mijn woning en mijn ramen kon ik niet direct iets ontdekken aan de gevel. 

Ik mailde naar de wijkbeheerder dat ik getuige was geweest van haar luidruchtige onderzoek en dat ik haar aan de telefoon had horen zeggen dat zij niets met mijn klacht ging doen omdat ze geen enkel probleem kon ontdekken in de tuin of aan de gevel. Ik schreef aan haar dat ik zelf wél een rattengang bij de regenpijp had ontdekt. Ik vroeg aan haar of ze een deskundige wilde inschakelen omdat zij zelf duidelijk geen verstand van zaken had en een deskundige kon aan haar vertellen waar ze op moest letten als ze zelf een onderzoek wilde doen. De wijkbeheerder ontkende dat zij had gezegd dat ze niets met mijn klacht zou doen. Dat schreef ze op 16 juli. Toch reageert ze sindsdien niet meer op mijn berichten en wordt er verder niets met mijn klacht gedaan. 

  • Wat kun je dan nog doen om een rechtszaak te voorkomen?
  • Toen de nieuwe wijkbeheerder niet meer reageerde, heb ik de afdeling Klachten en Procesverbetering van Ymere benaderd. Ik heb aan hen geschreven dat als Ymere niets met mijn klacht ging doen, dat ik dan genoodzaakt zou zijn een rechtszaak hierover aan te spannen. De afdeling Klachten en Procesverbetering reageerde helemaal niet. Ik vroeg vervolgens aan hen waarom ze niet reageerden. De afdeling Klachten en Procesverbetering zei dat ze niet reageerden omdat ik had geschreven dat ik genoodzaakt zou zijn een rechtszaak aan te spannen indien Ymere niet met een oplossing kwam. Dat mag een huurder niet schrijven volgens de afdeling Klachten en Procesverbetering. Daarom zullen ze verder niet reageren op mijn klacht. 
  • Wat kun je verder nog doen om een rechtszaak te voorkomen?
  • Iemand vertelde aan mij dat !Woon een soort Huurteam is die in dit soort zaken kan bemiddelen. Ik heb !Woon gebeld. Een medewerkster heeft het probleem aangehoord en al mijn persoonlijke gegevens gevraagd en genoteerd. Ze zou de zaak bespreken met haar collega’s en mij bellen voor een oplossing. Ze belde mij inderdaad terug en zei dat ik de GGD moest bellen. Ik heb toen de GGD gebeld en zij zeiden dat ik hen mocht bellen voor rattengangen in de straat of bij de voordeur maar voor ongedierte in de gemeenschappelijke binnentuin en onder mijn vloer moest ik Ymere benaderen. Ik heb !Woon weer gebeld en gezegd dat ik niet bij de GGD terecht kan met mijn klacht. !Woon was het met de GGD eens dat ik inderdaad Ymere moest benaderen met mijn klacht. Ik had juist !Woon benaderd voor bemiddeling maar zij doen dat blijkbaar niet. Eigenlijk registreert !Woon slechts een klacht en noteert de persoonlijke gegevens van de beller. Daarmee kunnen ze misschien declareren. Meer doen ze niet. 
  • Wat kun je dan nog meer doen om een rechtszaak te voorkomen?
  • Ik kwam op het idee om mijn klacht op klacht.nl te zetten. Ymere is actief op die site en ik heb een klacht dus…

Mijn volgende bericht gaat over melding van mijn klacht over ongedierte op de site van klacht.nl en de reacties van Ymere op de site van klacht.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *