mijn verweer

Het onderstaande is mijn verweer, zonder de producties:

Geachte kantonrechter,

Ik heb een dagvaarding van Eigen Haard ontvangen. Voordat ik op de punten van Eigen Haard inga wil ik graag eerst de kern van het probleem tussen mij en Eigen Haard aangeven. De kern van het probleem tussen mij en Eigen Haard is het feit dat ik op de dag van ondertekening van het huurcontract, tijdens de sleuteloverdracht, 1 sleutel te weinig van Eigen Haard had ontvangen. Daar zijn problemen uit voortgekomen die wat Eigen Haard betreft onbespreekbaar zijn. Er zijn onderdelen uit de woning gesloopt. Onduidelijk is welke gevolgen dat voor mijn borgsom heeft. Eigen Haard wil dat niet ophelderen. Vervolgens bleek de woning niet woonklaar te zijn. Daarna kwamen verborgen gebreken aan het licht en werden er afspraken voor onderhoud gepland en weer afgezegd door Eigen Haard. De problemen hebben zich 3 jaar lang opgestapeld omdat daar nooit een gesprek over mogelijk is geweest met Eigen Haard. Aangezien het vanwege alle problemen nooit mogelijk is geweest om de woning normaal te bewonen ben ik gestopt met het betalen van de huur. Voor Eigen Haard is alleen dat laatste een probleem en de reden om de woning te ontruimen. Voor mij is vooral het eerste een probleem en ik wil mijn verzilverde woonduur van 32 jaar terug zodat ik een andere woning kan vinden.

1. Na een bezichtiging heb ik een huurwoning met aan- en toebehoren van Eigen Haard geaccepteerd. De woning was volgens de verhuurmakelaar oud maar wel compleet en zonder gebreken. Zo zag de woning er ook uit tijdens de bezichtiging. De woning is een gemeentelijk monument met veel originele houten details. Het had tijdens de bezichtiging een mooie, originele houten luik waarmee de vliering kon worden afgesloten. Na ondertekening van het huurcontract ontbraken aan- en toebehoren van de woning. Het luik van de vliering, de KPN-aansluiting en 1 van de 2 knoppen van een raam in de woonkamer waren uit de woning gesloopt.

2. Ik heb 3 jaar lang bij vooruitbetaling de huur en servicekosten voor de eerste van iedere maand betaald voor een woning die niet woonklaar bleek te zijn na mijn verhuizing en tot op de dag van vandaag niet woonklaar is.

Ten aanzien van het gebruik van het gehuurde heb ik mij altijd als een goed huurder willen gedragen. De woning is een leuke woning. Ik wilde het grondig reinigen, opknappen en al het originele houtwerk restaureren. Eigen Haard belemmerde mij daarin door de woning niet woonklaar aan mij te verhuren. Daardoor kon ik niet verder met mijn werkzaamheden.

Ik heb mij altijd als een goede huurder gedragen richting medewerkers van de verhuurder en/of door de verhuurder ingehuurde derden. Eigen Haard heeft mij nooit laten weten dat zij passende maatregelen tegen mij overweegt omdat ik mij niet zou hebben gedragen richting haar medewerkers en/of ingehuurde derden.

Na de verhuizing ben ik ongeveer 25 keer thuisgebleven zodat Eigen Haard achterstallig onderhoud in de woning kon aanpakken. Ook voor allerlei onderzoeken die Eigen Haard in de woning wilde laten uitvoeren, moest ik thuisblijven. Het ging vrijwel altijd om werkzaamheden en onderzoeken die Eigen Haard had moeten uitvoeren vóórdat de woning werd verhuurd zodat Eigen Haard de woning woonklaar aan mij kon overdragen.

3. Ik heb de maandelijkse huur van mijn vorige woning 32 jaar lang betaald aan Woningbedrijf Amsterdam en vervolgens aan haar rechtsopvolger Ymere. Op verzoek van Ymere had de Huurcommissie mijn huur verhoogd. Het ging om een huurverhoging met terugwerkende kracht. De onderbouwing voor die huurverhoging ontbreekt. Ymere had, buiten de procedureregels van de Huurcommissie om, bewijsmateriaal aan de Huurcommissie overhandigd. Ik heb het bewijs nooit gezien en de Huurcommissie was het bewijs kwijt toen ik hen om het bewijsmateriaal vroeg, productie 1. Het bewijs is dus nooit op tafel gekomen. In de volksmond noemen we dat bedrog en machtsmisbruik. Een huurverhoging met terugwerkende kracht kon ik niet in één keer betalen. Daarom ben ik mijn huis uitgezet. Dus niet omdat ik de maandelijkse huur niet betaalde.

Eigen Haard zegt mij uit coulance een kans te hebben gegeven om toch een woning bij hen te huren. Als de huurwoning van Eigen Haard netjes aan mij was overgedragen, zonder problemen rond de sleuteloverdracht, zonder verborgen gebreken, zoals de verhuurmakelaar had gezegd tijdens de bezichtiging, dan was het een kans geweest maar daar is in dit geval geen sprake van. Als Ymere mij d.m.v. een ontruiming uit huis had gezet vóórdat ik een andere woning had gevonden dan zou ik mijn woonduur van 32 jaar kwijtraken maar ik zou mijn inschrijfduur van 29 jaar bij Woningnet behouden. Daarmee kon ik via Woningnet een huurwoning vinden. Voor deze ‘kans’ van Eigen Haard heb ik mijn woonduur van 32 jaar verzilverd én ben ik ook mijn inschrijfduur kwijt én ik heb geen woning.

4. Er was vooraf geen gelegenheid om het huurcontract van Eigen Haard te lezen. Op de afspraak voor ondertekening, wilde de verhuurmakelaar alleen informatie delen die zij belangrijk vond. s Middags werd het huurcontract getekend en ’s avonds heb ik het gelezen. In het contract staat dat ik tijdens de sleuteloverdracht 6 sleutels had moeten ontvangen van Eigen Haard maar ik had er maar 5 ontvangen. Ik heb daar dezelfde avond een mail over gestuurd naar Eigen Haard, productie 2. Overigens staat op het huurcontract de datum van 25 september 2019 maar het huurcontract is getekend op 27 september 2019. De verhuurmakelaar had gezegd dat het huurcontract getekend moest worden binnen 3 dagen nadat Eigen Haard de door mij toegestuurde documenten had goedgekeurd. 25 September was de laatste dag van die termijn van 3 dagen vandaar dat Eigen Haard op het huurcontract die datum aanhoudt.

Op de dag dat ik het huurcontract ondertekende, zei de verhuurmakelaar dat iemand van Eigen Haard binnen 3 werkdagen contact met mij zou opnemen om een afspraak te maken voor een inspectie van de woning. Alle gebreken zouden worden genoteerd en er zouden afspraken gepland worden om alle gebreken te verhelpen. Deze afspraak is Eigen Haard niet nagekomen. De verhuurmakelaar had ook gezegd dat alle gebreken binnen 14 dagen na ingang van het huurcontract gemeld moesten worden. Zo staat dat ook in de Algemene Voorwaarden onder artikel 3.3.

Toen Eigen Haard de woninginspectie-afspraak niet nakwam heb ik alle gebreken, die ik tot dat moment was tegengekomen, netjes doorgegeven. En ja, het waren veel gebreken. Er was een lekkage in de badkamer, een verstopping in de keuken, de ramen in de woonkamer gingen niet open en het raam op de overloop kon niet worden afgesloten. Er zat een groot gat in muur en vloer achter de voordeur. Op de overloop waren vloerdelen met houtrot. De radiatoren op de tweede etage deden het niet. De ramen in beide slaapkamers hebben houtrot, vocht- en schimmelproblemen. De cv-ketel had dringend onderhoud nodig. Een traptrede was kapot. Er was op de overloop in de buitenmuur een heel groot gat. In een slaapkamer ook een enorm gat in de muur. De KPN-aansluiting was van de muur in de woonkamer gesloopt, daar zat ook een gat in de muur. Die gebreken moest ik allemaal binnen 14 dagen doorgeven. Nu klaagt Eigen Haard bij de kantonrechter dat ik direct na aanvang van het huurcontract gebreken ging melden maar dat was de afspraak.

Ik ontdekte meer problemen in de woning en die wilde ik bespreken. Er waren spullen uit de woning gesloopt zoals bijvoorbeeld het originele houten luik van de vliering en de KPN-aansluiting. Eigen Haard en Etro zeiden dat die zaken in de woning aanwezig waren toen zij voor het laatst in de woning waren. Uiteindelijk heeft Eigen Haard een nieuwe KPN-aansluiting in de woning laten aanbrengen maar het verdwenen luik van de vliering is onbespreekbaar met Eigen Haard. De mutatieopzichter is in januari 2020 wel in de woning geweest i.v.m. het luik. Hij had toegezegd dat hij ervoor zou zorgen dat het luik weer terug in de woning zou komen maar later ontkende hij dat hij dat had gezegd. Verder negeert Eigen Haard dit probleem. De verdwijning van het luik kost mij wel mijn borgsom.

Na de verhuizing maakte ik kennis met de benedenbuurman die 2 deuren verderop woont. Wij delen samen met nog 2 andere woningen een tuinpad naar onze woningen toe. De benedenbuurman vertelde dat hij op verzoek van de dochter van de vorige bewoner mijn woning leeg heeft opgeleverd aan Eigen Haard. De buurman vertelde ook dat hij persoonlijk de KPN-aansluiting uit de woning heeft verwijderd omdat ik volgens hem zelf voor een KPN-aansluiting moet zorgen. De KPN-aansluiting moet de benedenbuurman uit de woning hebben gesloopt nadat hij de woning leeg had opgeleverd aan Eigen Haard en ook na de werkzaamheden daarna door Etro Vastgoedzorg want beide bedrijven zeiden dat er een KPN-aansluiting in de woning aanwezig was toen zij er voor het laatst waren. De benedenbuurman wist ook meer te vertellen over het luik van de vliering. Hij vertelde dat het luik bij grofvuil was gezet. Het luik zou dan na de bezichtiging bij grofvuil moeten zijn gezet want het luik was in de woning aanwezig toen ik de woning bezichtigde. Nadat ik ook nog had opgemerkt dat er iemand in mijn woning kwam als ik er niet was en dat een slot op mijn voordeur van buitenaf werd opengedraaid, heb ik er bij Eigen Haard melding van gemaakt dat de benedenbuurman waarschijnlijk nog een sleutel van mijn woning heeft. Eigen Haard doet niets met deze informatie, behalve dan de GGD benaderen omdat ik waanideeën zou hebben.

Ik moet voor bovenstaande problemen wel bij Eigen Haard zijn want Eigen Haard heeft tijdens de sleuteloverdracht een sleutel te weinig aan mij overgedragen en later bleek dat Eigen Haard de sloten op de voordeur ook niet heeft vervangen na overlijden van de vorige bewoner want toen ik zelf de sloten op de voordeur wilde vervangen, kwam ik erachter dat het bovenste slot van de voordeur niet vervangen kan worden omdat de schroef van de cilinder van dat slot niet losgedraaid kan worden. Volgens De Sleutelkoning hoort de schroef van een cilinder soepel losgedraaid te kunnen worden tenzij het beschadigd is. Bovenaan de voordeur, ongeveer ter hoogte van het bovenste slot, zitten 2 enorme afdrukken van een stormram van de brandweer, productie 3. De brandweer heeft in het verleden de voordeur geforceerd toen de vorige bewoner in de woning was overleden. Waarschijnlijk is de schroef van de cilinder van het bovenste slot daardoor beschadigd geraakt. Als de schroef van de cilinder niet losgedraaid kan worden dan kan de cilinder niet vervangen worden. Als het bovenste slot niet vervangen kon worden dan heeft Eigen Haard het onderste slot ook niet vervangen want beide sloten worden met dezelfde sleutel bediend. Een inhoudelijk gesprek hierover is niet mogelijk met Eigen Haard.

Inderdaad hou ik Eigen Haard verantwoordelijk voor de problemen die direct na mijn verhuizing met 6 buren zijn ontstaan. 3 Van die 6 buren zijn mijn benedenburen. De benedenbuurvrouw had haar schotelantenne voor mijn raam op 1-hoog gemonteerd. Verder loosde de benedenbuurvrouw de lucht van haar afzuigkap onder de houten plankenvloer van mijn gang. Vanuit de benedenwoning kwam er sigarettenlucht, etenslucht en een acetonlucht in mijn woning. Ik werd onwel van die acetonlucht. Eigen Haard heeft niets aan deze problemen gedaan. Eigen Haard had geurverspreiders in de woning geplaatst en de woning vervolgens te huur aangeboden. Ik moest direct na mijn verhuizing deze problemen met de buren bespreken. Een normale kennismaking bij een kop koffie zat er niet in. Het bespreken van de problemen leverde mij daarna veel overlast van de benedenburen op. De voordeur naar mijn woning werd vaak geblokkeerd, productie 4.

De andere 3 buren waar ik problemen mee kreeg, zijn de benedenbuurman en zijn goede vriend/buurman die 4 deuren verderop op 1-hoog met zijn partner woont. Beide buurmannen zijn gelieerd aan Eigen Haard. De benedenbuurman vertelde dat hij de tuinen van de woningen van medewerkers van Eigen Haard onderhoudt. Ook onderhoudt hij de tuinen van woningen van Eigen Haard als bewoners verhuizen en de tuin onverzorgd achterlaten. Welke werkzaamheden de buurman 4 deuren verderop op 1-hoog precies voor Eigen Haard doet, werd mij niet duidelijk. Hij zei in eerste instantie dat hij altijd voor de gezelligheid naar Eigen Haard ging, om gezellig met de medewerkers van Eigen Haard koffie te drinken. Later vertelde hij dat hij buitengewoon opsporingsambtenaar is.

Met alle 6 buren heb ik geen geschiedenis en nauwelijks contact gehad. De problemen die ik met hen heb gekregen zijn gerelateerd aan de woning van Eigen Haard. Bij de een zijn geen grenzen aangegeven door Eigen Haard en bij de ander zijn zaken niet goed afgerond door Eigen Haard. Al deze buren beschouwen mijn huurwoning als hun territorium. De buurmannen omdat ze er jarenlang vrijwel dagelijks over de vloer kwamen omdat ze dik bevriend waren met de vorige bewoner en de benedenburen omdat ze de woning gebruikten voor hun schotelantenne en de luchtafvoer van de afzuigkap.

De relatie met de benedenburen is inmiddels ietwat verbeterd dankzij bemiddeling van een buurvrouw die graag wil dat buren onderling goed met elkaar omgaan. De benedenbuurman weet echter van geen ophouden. Altijd als er iemand van Eigen Haard, of een door Eigen Haard ingehuurd bedrijf, bij mij aanbelt dan komt de benedenbuurman er altijd bij staan. Ik had bij mijn voordeur een gesprek met een medewerker van SKK-Kozijnwacht en daar kwam de benedenbuurman ook bij staan. Ik zei tegen die medewerker van SKK-Kozijnwacht dat ik van plan was om uit de woning te vertrekken. Precies op die dag ontving Waternet een afmelding drinkwater voor mijn adres vanwege een verhuizing, productie 5. Ik had mezelf niet afgemeld voor drinkwater. Waternet heeft op mijn verzoek uitgezocht hoe de afmelding bij hen is binnengekomen. Ik kreeg bericht van Waternet dat de afmelding online was gedaan, niet vanaf mijn emailadres maar waarschijnlijk via de chat en er was zelfs een meterstand doorgegeven, productie 6. Heel toevallig heeft de benedenbuurman deze afmeldings-handelingen eerder verricht toen de vorige bewoner overleed.

In september 2022 heeft de benedenbuurman, hij woont op ‘huisnummer’, een pakket van DPD aangenomen, productie 7. Het pakket was voor mij bestemd. De buurman wilde het pakket niet afgeven. Ik heb daarom aan een politieagente, die toevallig bij de beneden-buurvrouw was, gevraagd of zij wilde bemiddelen. Na tussenkomst van de politieagente wilde de buurman wel de deur opendoen maar hij zei dat hij niet had getekend voor het pakket. Vervolgens moest DPD een onderzoek starten. Volgens DPD was het pakket echt bij de benedenbuurman afgeleverd maar voordat er verdere acties konden worden ondernomen door DPD, ontving ik het pakket via een buurvrouw. Hoe mijn pakket bij de buurvrouw terecht is gekomen weet ik niet want DPD zegt dat ze het pakket niet aan haar hadden afgegeven. Wat ik wel weet is dat deze buurvrouw graag wil dat de onenigheid tussen buren onderling stopt.

De luifel daar heb ik niet over geklaagd. Ik heb wel aangegeven dat wanneer die luifel gebruikt zal worden als opstap naar mijn balkon dat ik dan wil dat het verwijderd wordt. Er is net iets lager dan mijn balkon, maar wel in het verlengde van mijn balkon, een luifel gebouwd. Mijn balkondeur heeft inbraakschade. Alleen via de tuin van de beneden-buurvrouw en de tuin van de benedenbuurman 2 deuren verderop is het mogelijk om op mijn balkon te komen en die luifel vergemakkelijkt dat. Er zijn tot nu toe geen problemen voorgevallen m.b.t. die luifel. Inmiddels beschouw ik problemen in en om de woning niet meer als mijn probleem.

De camera’s op de voordeuren daar had ik wel problemen mee want toen ik de politieagente bij het probleem rond mijn vermiste pakket betrok, bleek uit de verhalen van de buren dat mijn buren exact weten wanneer ik thuiskom en zelfs wat ik in mijn handen heb als ik thuiskom. Ook dit beschouw ik inmiddels niet meer als mijn probleem.

5. De woning heeft veel verborgen gebreken. Ik moet meeroken met de benedenburen. Er is geen ventilatie in de woning en het heeft houtrot, vocht- en schimmelproblemen. De woning is niet goed te verwarmen. Er zit een ratteningang buiten bij de voordeur en een rattenhol achter de voordeur, productie 8. Er zijn scheuren in muren. Nadat ik Bouw- en Woningtoezicht had ingeschakeld vanwege scheuren in muren had Eigen Haard aan KBK-bouw opdracht gegeven om een bouwkundig onderzoek in de woning te doen. I.p.v. bij de kantonrechter te ontkennen dat de woning een sloopwoning is kan Eigen Haard beter het bouwkundig rapport overleggen.

De medewerkers van Eigen Haard en ingehuurde werklieden heb ik altijd binnengelaten om werkzaamheden in de woning te verrichten. Ik ben na de verhuizing ongeveer 25 keer thuisgebleven voor werkzaamheden i.v.m. achterstallig onderhoud en voor onderzoeken die Eigen Haard in de woning wilde uitvoeren. Alleen aan 1 medewerker van Etro heb ik gevraagd om direct op te sodemieteren omdat hij alle grenzen overschreed.

Voordat ik op de mails in productie 4 inga wil ik 2 zaken duidelijk maken:

De verhuurmakelaar had gezegd dat er in de woning een gasaansluiting zou komen naast het aanrechtblok. Toen ik het huurcontract ondertekende zei de verhuurmakelaar dat Eigen Haard binnen 3 werkdagen na ondertekening van het huurcontract contact met mij zou opnemen voor het maken van een afspraak om die gaskraan naast het aanrechtblok te monteren. Ook deze afspraak werd niet nagekomen door Eigen Haard. Na de verhuizing zei Eigen Haard dat ze toch liever geen gaskraan naast het aanrechtblok wilden hebben omdat de woning een monument is en dat er van oudsher werd gekookt op de plek waar nu de wasmachine staat.

Het huurcontract bij Eigen Haard blijkt in de praktijk een doe-het-zelf-huurcontract. Eigen Haard verwacht van de huurder dat de huurder al het onderhoud van de woning zelf regelt met bedrijven die Eigen Haard naar de woning stuurt. De huurder is verantwoordelijk voor de communicatie over de gebreken en de werkzaamheden met aannemersbedrijven en onderhoudsbedrijven. Eigen Haard stuurt bedrijven alleen naar de woning toe zonder verdere informatie. Of Eigen Haard geeft het telefoonnummer van de huurder aan bedrijven. De huurder moet toezicht houden op werklieden en hen aansturen. De huurder moet ook beslissingen nemen over zaken waar de gemiddelde huurder geen verstand van heeft (ik moest beslissen waar gasleidingen moesten komen). Bij problemen moet de huurder ter plekke zelf een oplossing bedenken. Eigen Haard is niet betrokken bij werkzaamheden in hun eigen woningen. Er is ook geen contactpersoon of afdeling welke je als huurder kunt benaderen als zich problemen voordoen. Er wordt bij Eigen Haard ook niet getekend voor een oplevering. Als er iets misgaat dan blijft de huurder met het probleem achter.

Als voorbeeld wil ik de nieuwe ruiten geven die Eigen Haard in de woning wilde laten plaatsen. Normaal gesproken wordt de huurder geïnformeerd door de verhuurder over werkzaamheden. De huurder maakt tijd vrij. De werkzaamheden worden verricht en dan is de zaak afgerond. Maar Eigen Haard geeft het telefoonnummer van de huurder aan een bedrijf. In dit geval aan de Hermans Groep. Het glasbedrijf informeert de huurder dat ze alle ruiten in de woning gaan vervangen. Ik had echter geen ramen die kapot waren en daarom zei ik tegen het glasbedrijf dat ze het verkeerde adres hadden. In plaats van mij vervolgens te informeren bleef Eigen Haard het glasbedrijf aansturen en opstoken dat ze wel op mijn adres moesten zijn maar dat ik een lastige huurder ben die niet wil meewerken. Het glasbedrijf werd daarom steeds bozer op mij omdat de ruiten al sinds juni 2019 bij hen lagen opgeslagen. Inmiddels was het december 2019. Als ik zelf naar Eigen Haard belde voor informatie, wist niemand iets over nieuwe ruiten voor mijn adres. Normaal gesproken is de huurder alleen een paar dagen kwijt aan dergelijke werkzaamheden maar ik ben vanaf het uitzoekwerk en de communicatie over deze werkzaamheden tot en met het uitvoeren van de werkzaamheden 2 maanden bezig geweest met dit project. Een deel van de communicatie over deze werkzaamheden staat op schrift, productie 9.

Nadat de nieuwe vacuüm ruiten in de woning waren aangebracht werd er niet getekend voor een oplevering. De vacuüm ruiten in de keuken hebben handpalm- en vingerafdrukken in de ruiten. Een normale verhuurder zou het afkeuren maar als ik dit bij Eigen Haard onder de aandacht breng dan is Eigen Haard van mening dat het mijn probleem is. De ruiten in de slaapkamers zitten in ramen met houtrot en vochtproblemen. Er ontstaat daardoor ’s nachts condens in de ruiten. Aan de voorkant van de woning schijnt de zon overdag, daar droogt het condens overdag wel op maar aan de achterkant zit er soms de hele dag condens in de ruiten. Het vocht dat opdroogt in de ruiten zorgt voor vlekken in de ruiten die niet verwijderd kunnen worden want het gaat om vacuüm ruiten welke in feite gewoon dubbele ruiten zijn die dicht tegen elkaar aan zijn gemonteerd. Ook het condens probleem is wat Eigen Haard betreft mijn probleem.

In productie 10 treft u foto’s aan van de vacuüm ruiten. Een foto met handpalm- en vingerafdrukken, foto’s met condens ’s nachts en een foto met condens overdag in de ruiten. De 2 zwartwit foto’s zijn geen ruiten in mijn woning maar die foto’s heb ik toch toegevoegd omdat de meeste mensen geen idee hebben wat ze zich voor moeten stellen bij de stippen op vacuüm ruiten. Het zijn kleine afstandshouders in de ruiten. Het is moeilijk om die stippen van de ruiten zelf op de foto te krijgen. Dat kan alleen met een witte lucht op de achtergrond maar zodra de foto uitgeprint wordt dan staan de stippen er toch niet duidelijk op. Ook in deze productie een foto van houtrot en een foto met vocht- en schimmelproblemen bij de ramen.

In de mails, in productie 4 van Eigen Haard, omschrijft Bennink een lastige huurder die niet voor rede vatbaar is. Een huurder die direct in de ‘aanval stand’ stond en vervolgens zomaar Bennink wegstuurt terwijl Bennink volgens hen bijna klaar was met werkzaamheden. Ik heb eerder al geschreven dat Eigen Haard een gasaansluiting had beloofd en die afspraak later niet meer wilde nakomen. Bennink zou voor die gasaansluiting zorgen. Eigen Haard beloofde dat er tóch een gasaansluiting naast het aanrechtblok gemaakt zou worden als ik een paar dagen thuis zou blijven zodat de Hermans Groep de ruiten in de woning kon vervangen. Eigen Haard zou regelen dat die gasaansluiting zou worden gerealiseerd op de eerste werkdag van de glaszetters. Bennink kwam echter niet opdagen. Ik belde hen ’s middags op om te vragen of zij nog wel op die dag zouden langskomen. Uiteindelijk kwam Bennink rond 15:00 uur opdagen.

Bij aankomst wisten de medewerkers van Bennink niet welke werkzaamheden ze moesten verrichten. Ik informeerde hen. Bennink zei dat de gasaansluiting die Eigen Haard in gedachten had niet gerealiseerd kon worden. Ze wilden een andere oplossing met mij bespreken maar ik heb geen kennis van zaken. De medewerkers van Bennink wilden een gasleiding boven het verlaagde plafond maken. Ze wilden daarvoor de situatie boven het verlaagde plafond onderzoeken maar ze hadden geen trap bij zich. Een medewerker van Bennink deed zijn onderzoek door met zijn schoenen aan over mijn aanrecht, mijn koelkast en mijn wasmachine te lopen. Daarna bleek ook nog dat hij geen materialen had voor de werkzaamheden. Hij belde in mijn bijzijn een collega op met de vraag of deze even langs de groothandel wilde gaan om alle materialen te kopen. Daar gingen de medewerkers van Bennink vervolgens op wachten. Ik vroeg aan de medewerkers van Bennink of ze de volgende dag terug konden komen want zij wisten niet wat ze moesten doen, hadden geen gereedschap en materialen bij zich. Ik had er een lange werkdag op zitten en ik moest de volgende dag weer een dag thuisblijven. Ik had vanaf 8:00 uur hard gewerkt. Ik moest alle werkzaamheden van het glasbedrijf mogelijk maken door spullen te verplaatsen. Verder zorgt vervanging van ruiten voor enorm veel puin in alle hoeken van de woning. Dat moest ik zelf opruimen. Daarbij was het ook nog heel koud omdat de woning de hele dag niet voorzien was van ruiten. Ik was gewoon moe na een dag vrijwilligerswerk bij een ondankbare Eigen Haard maar ik begrijp heel goed dat Bennink niet tegen hun opdrachtgever zegt ‘ja, we kwamen úren te laat, onvoorbereid, zonder gereedschap en ook nog zonder materialen’.

Nadat Bennink vertrok, kreeg ik die gasaansluiting toch niet omdat Eigen Haard van mening is dat ik geen gasaansluiting wil. Terwijl ik aan Eigen Haard had gevraagd om de medewerkers van Bennink te informeren en te instrueren want Bennink stelt alle vragen aan mij maar ik heb geen verstand van zaken. De mutatieopzichter reageerde op mijn verzoek om de medewerkers van Bennink te informeren en te instrueren met de reactie dat er geen gasaansluiting komt omdat ik volgens Eigen Haard geen gasaansluiting wil. Later wilde Eigen Haard toch weer wel voor die gasaansluiting zorgen. Eigenlijk alleen omdat ik vragen bleef stellen over de sleuteloverdracht, de sloten op de voordeur, het verdwenen luik, mijn borgsom e.d.

Wat betreft de mails van Etro Vastgoedzorg in productie 4 van Eigen Haard. Ik wilde een gesprek met Eigen Haard over de sloten op de voordeur. Ook wilde ik een gesprek met hen over het verdwenen luik van de vliering en, in verband daarmee, mijn borgsom. Eigen Haard ging dat gesprek uit de weg door Etro langs te sturen. Etro kreeg, zonder overleg met mij, de opdracht om de vliering dicht te maken met triplex en om de sloten op de voordeur te vervangen. Ik wil niet dat de vliering wordt dichtgemaakt met triplex. Ik heb een woning geaccepteerd mét een vliering en ik heb de woning vooral geaccepteerd vanwege de originele houten details zoals het luik van de vliering. Er zit, behalve de vliering, geen bergruimte bij de woning. Ik wilde ook niet dat Etro andere sloten op de voordeur monteerde want ik weet niet wie daar dan weer een reservesleutel van heeft. Ik had zelf al een gecertificeerd slot gekocht en dat op de voordeur gemonteerd. Verder moest Etro werkzaamheden verrichten die geen prioriteit hadden en/of werkzaamheden die ik zelf al had gedaan.

Ik had de medewerker van Etro niet gevraagd om op te sodemieteren omdat de werkzaamheden niet nodig waren maar vanwege het feit dat de betreffende medewerker niet normaal kan doen. Hij belde niet aan maar schopte en bonkte keihard tegen de voordeur. En dat ’s ochtends vroeg. Hij tikte ook met een voorwerp vanaf de begane grond op het raam op de eerste etage. Hij kwam tijdens een corona lockdown en zonder aankondiging van werkzaamheden. Deze meneer heb ik een keer eerder toegelaten tot de woning. Hij zoekt overal afleiding. Hij had geen aandacht voor de werkzaamheden die hij zelf moest verrichten maar wel voor de werkzaamheden waarvoor Eigen Haard een ander bedrijf had benaderd. Verder trof ik hem ineens in de woonkamer aan waar hij geen werkzaamheden hoefde te verrichten. Hij maakte daar opnames met zijn telefoon. Het is voor mij niet mogelijk om voortdurend toezicht op deze meneer te houden en hem aan het werk te zetten en hem continue aan te sturen.

Dat er volgens de e-mails 2 medewerkers van Etro zijn waar ik problemen mee zou hebben en dat ze daarom niet meer in de woning willen werken, is mij niet bekend. Wat ik wel weet is dat er eerder, na mijn verhuizing, een andere medewerker van Etro in de woning aan het werk is geweest. Deze medewerker vertelde zomaar uit zichzelf dat ik mij geen zorgen hoefde te maken over de sloten op de voordeur. Hij zei dat hij persoonlijk alle werkzaamheden in de woning had uitgevoerd en dat hij als eerste de sloten op de voordeur had vervangen. Misschien voelt deze medewerker wel aankomen dat ik hem vragen wil stellen over de sloten op de voordeur en misschien wil hij niet met die vragen geconfronteerd worden. Ik ken verder geen andere medewerkers van Etro.

Eigen Haard had tegelijk met Etro mijn gegevens ook aan het bedrijf Hemubo doorgegeven voor onderhoudswerkzaamheden. Dit werd ook niet eerst aan mij doorgegeven door Eigen Haard. Hemubo belde mij op. Ook met hen moest ik alles zelf regelen en communiceren over de gebreken en het uitvoeren van werkzaamheden. Hemubo zou o.a. het houtrot, vocht- en schimmelproblemen op de 2e etage aanpakken en een radiator op de 2e etage ophangen die tijdens de werkzaamheden van de glaszetters van de muur was gevallen.

De werkzaamheden die Hemubo moest uitvoeren hadden wel prioriteit want ik kan niet naar de 2e etage verhuizen vanwege alle werkzaamheden die Eigen Haard daar nog moet uitvoeren. Op de 2e etage moet door mij veel gestuukt en geverfd worden voordat het gestoffeerd kan worden maar vanwege de werkzaamheden die Eigen Haard nog moest verrichten, stonden mijn eigen werkzaamheden al maanden in de wacht. Met de medewerker van Hemubo kon ik goed communiceren en goede afspraken maken. Toen alles was besproken, ontving ik per mail bericht van Hemubo dat Eigen Haard alle werkzaamheden had afgezegd, productie 11. Het houtrot probleem bij ramen en vensterbanken had ik met heel veel moeite, na vele maanden op de agenda gekregen en zonder enige communicatie werden de werkzaamheden door Eigen Haard afgezegd en deze werkzaamheden waren daarna niet meer bespreekbaar met Eigen Haard.

De mails van meneer ‘naam medewerker’ van Eigen Haard, in productie 4 van Eigen Haard, gaan niet over mijn zogenaamde gebrek aan medewerking aan werkzaamheden. De mailwisseling met meneer ‘naam medewerker’ gaan over een afspraak die ik volgens hem had afgezegd maar ik had juist, op zijn verzoek, een voorstel voor een afspraak gemaild en op mijn mail met een voorstel voor een afspraak werd niet gereageerd. Er is nauwelijks communicatie tussen mij en Eigen Haard geweest omdat ze vrijwel nooit reageren op mijn berichten. Ik denk dat deze mails aan de dagvaarding zijn toegevoegd omdat Eigen Haard vrijwel nooit inhoudelijk heeft gereageerd op alle problemen en dus geen mails heeft om te overleggen.

De mails van meneer ‘naam medewerker’ van Eigen Haard, in productie 4 van Eigen Haard, gaan ook niet over mijn zogenaamde gebrek aan medewerking aan werkzaamheden. De afspraak van 2 september 2020 waar meneer ‘naam medewerker’ het in zijn mail over heeft betreft een afspraak welke Eigen Haard had gepland nadat ik overlast had gemeld van de buren. Op mijn melding had de wijkbeheerder gereageerd. Hij wilde langskomen. Vervolgens mailde de wijkbeheerder dat niet hij maar zijn collega’s bij mij langs zouden komen en dat ik daar een brief over zou ontvangen. Ik ontving echter geen brief van zijn collega’s. Omdat de wijkbeheerder mij per mail informeerde en ik verder met niemand anders contact had over deze afspraak, heb ik de afspraak via de wijkbeheerder afgezegd, productie 12. Uit de mail van meneer ‘naam medewerker’ blijkt dat de wijkbeheerder die afzegging niet heeft doorgegeven aan zijn collega’s want ze blijken wel bij mij aan de deur te zijn geweest. Daar werden ze opgevangen door de buren waar ik overlast van had. De buren waar ik overlast van had en die Eigen Haard te woord stonden, zijn de buren die voor Eigen Haard werken.

Eigen Haard regelt wel vaker op een omslachtige manier een afspraak voor mij. Eigen Haard had een afspraak voor mij geregeld met de GGD zonder mij daarover te informeren. Ik trof een kaartje in de brievenbus van mevrouw ‘naam medewerkster’ van de GGD met de vraag of ik haar wilde bellen om een nieuwe afspraak te maken, productie 13. Ik wist niet dat de GGD op 9 februari 2020 om 13:30 uur bij mij langs zou komen maar mijn buren wisten dat blijkbaar wel. Mijn buren hebben mevrouw ‘naam medewerkster’ van de GGD opgevangen en haar over mij te woord gestaan toen zij bij mij aan de deur kwam. Toevallig gaat het ook hier weer om dezelfde buren die voor Eigen Haard werken.

Wat betreft productie 5 van Eigen Haard. Ik heb de medewerkers van Eigen Haard nooit uitgescholden. Niet omdat ik daar principiële bezwaren tegen heb maar het is er gewoon nog niet van gekomen. Meestal vluchtten medewerkers van Eigen Haard de woning uit om niet met de woning geconfronteerd te worden of ze hangen om het minste geringste de telefoon op omdat ze een gesprek over de woning niet aankunnen. Er ontwikkelt zich dus nauwelijks een gesprek tussen mij en medewerkers van Eigen Haard. Laat staan dat ik de gelegenheid krijg om hen uit te schelden. Ik heb mij wel negatief uitgelaten over Eigen Haard en de buren.

6. Eigen Haard heeft mij gedwongen in de rol van veelmelder door de woning zeer slordig en belast met gebreken en problemen van Eigen Haard en de buren aan mij over te dragen.

Wat betreft productie 6 van Eigen Haard. Ik had er bij Eigen Haard melding van gemaakt dat iemand in de nacht van 29 juni op 30 juni 2021 had geprobeerd om vanaf het dak het raam op de overloop open te maken. Alleen iemand die de woning kent zal proberen om via dat raam de woning te betreden want het raam op de overloop kon eerder niet afgesloten worden. Dat ik er melding van heb gemaakt dat iemand ’s nachts dat raam wilde openmaken, ervaart Eigen Haard als overlast. Ik ben van mening dat ik het voorval wel moet melden aan Eigen Haard vanwege alle problemen in en om de woning. De politie doet er niets mee omdat er niemand binnen is geweest. Wat ik bij daglicht kon zien aan het raam is dat iemand de buitenkant van het raam heeft schoongemaakt. Het raam op de overloop was voorheen bijna ondoorzichtig door vuil dat zich jarenlang aan de buitenkant had opgehoopt. Het raam kan niet worden gereinigd door de huurder omdat het raam in een schuin dak zit, klein is en naar buiten toe opengaat. De glazenwasser kan het ook niet reinigen omdat het raam alleen via de tuinen van benedenburen te bereiken is. Toevallig had ik eerder, op 4 oktober 2019, aan Eigen Haard gemeld dat het raam vuil is en niet door mij schoongemaakt kan worden, productie 14. Ik denk, achteraf, dat Eigen Haard iemand had geregeld om het raam schoon te maken en dat diegene toen maar meteen heeft geprobeerd of het raam nog open kon. Maar ook daar is geen gesprek over mogelijk met Eigen Haard.

Eigen Haard liet tijdens de bezichtiging een woning zien met veel originele houten details en met alle onderdelen. De verhuurmakelaar zei ook nog dat de woning oud maar wel compleet en zonder gebreken was. Toen ik de sleutels kreeg waren de mooie bruikbare onderdelen uit de woning gesloopt en bleek de woning vol verborgen gebreken te zijn. Dat noem ik een oplichtingstruc.

Ik heb duidelijk aan Eigen Haard uitgelegd waarom ik de huur niet meer ga betalen. We hebben een conflict. De GGD en de gemeente Amsterdam kunnen daar niets aan veranderen. Dus moet Eigen Haard mijn persoonsgegevens niet delen met die instanties want dat is een schending van mijn privacy.

De geschillencommissie van Eigen Haard kwam niet onpartijdig op mij over. De kern van mijn klacht werd niet door hen opgepikt. Degene van de geschillencommissie met wie ik toen het meest contact had is dezelfde persoon die nu deze ontruimingsprocedure doet. Dus ik zat er niet zo ver naast.

7-8-9. De enige manier waarop ik mijn woonduur terug kan eisen bij de rechtbank is door de huur niet meer te betalen. Nadat Eigen Haard de afspraak voor werkzaamheden met Hemubo had afgezegd, ben ik alle instanties afgelopen om te vragen of zij mij verder konden helpen met alle problemen die waren ontstaan met Eigen Haard. Het gaat niet alleen om werkzaamheden maar vooral ook om opheldering over de sleutels, sloten, mijn veiligheid en mijn borgsom. Met Eigen Haard zijn al deze zaken onbespreekbaar. De stichting Woon kon mij niet helpen met deze problemen. De Huurcommissie kan alleen de huur verlagen. Advocaten stuurden mij naar Eigen Haard voor communicatie. Woningnet kan mijn woonduur wel herstellen zodat ik een andere woning kan vinden maar ze wilden zich niet mengen in een probleem tussen mij en Eigen Haard. Woningnet wil mijn woonduur alleen herstellen als Eigen Haard daaraan meewerkt, productie 15. Ik heb de betreffende mail van Woningnet naar Eigen Haard gemaild maar ook daar wil Eigen Haard niet op reageren.

Ondertussen woon ik al jaren nergens waardoor ik mijn leven niet verder kan organiseren. Ik was na de verhuizing in gesprek met de gebiedsmakelaar Noord voor een bedrijfsruimte in Amsterdam Noord. Een bedrijfspand huren is duur. Ik moet na ondertekening van een huurcontract van een bedrijfsruimte meteen aan de slag om geen schulden te laten ontstaan maar ik kon geen knopen doorhakken vanwege de woning van Eigen Haard en in verband daarmee mijn werkzaamheden als doe-het-zelf-huurder. Er is mij tijdens een lockdown thuiswerk aangeboden maar ik kan niet wonen in de woning, laat staan werken. Daarbij kon ik anderen ook niet garanderen dat duur apparatuur van de werkgever veilig in mijn huis zou staan gezien de geheimzinnige verdwijningen uit mijn woning en de geniepige belangstelling voor de woning. Ik heb dit allemaal aan Eigen Haard verteld, productie 16. Er werd niet eens op gereageerd. Het interesseert hen niet zolang ik de huur maar betaal. Nadat ik zo’n €20.000,- aan huurpenningen had weggegooid leek het mij beter om de huur niet meer te betalen zodat de zaak voor de rechter komt en ik mijn woonduur terug kan eisen.

10. Gelet op de vorige punten zie ik ontbinding van het huurcontract nog als enige oplossing. Eigen Haard en ik zitten duidelijk niet op één lijn. Eigen Haard wil zich graag bezighouden met mijn geestelijke gezondheid en ik denk dat zij verantwoordelijk zijn voor de woning die ik van hen huur en dat ze o.a. verantwoording moeten nemen voor de steken die zij hebben laten vallen tijdens de sleuteloverdracht en alle problemen die daaruit zijn voortgekomen. Er moet inhoudelijk gecommuniceerd worden. Dat wil Eigen Haard allemaal niet. Dan houdt het voor mij ook op. Ik kan niet leven en functioneren in een geheimzinnige situatie waarin zaken verzwegen moeten worden. Ik voel mij daardoor onveilig en daardoor kan ik niet verder.

11. Van goed verhuurderschap van Eigen Haard is mij niets gebleken. Tijdens de bezichtiging kreeg ik de verkeerde informatie over de staat van de woning en er werd belangrijke informatie, over bijvoorbeeld de vacuüm ruiten, verzwegen. Tijdens de sleuteloverdracht kreeg ik een sleutel te weinig. Gemaakte afspraken tijdens ondertekening van het huurcontract werden niet nagekomen door Eigen Haard. Onderdelen zijn uit de woning gesloopt. Het interesseert Eigen Haard niet. Onderhoud van de woning, daar is Eigen Haard ook al niet bij betrokken. Meewerken van de huurder aan onderhoudswerkzaamheden, ziet Eigen Haard als meewerken binnen het bedrijf Eigen Haard. De woning zucht onder tientallen jaren slecht onderhoud.

12. Ik wil mij ten aanzien van het gebruik van het gehuurde als een goed huurder gedragen maar Eigen Haard belemmerd mij daarin. Ik wilde de 2e etage stuken want overal, op muren en plafonds, zit structuurverf. Er moet een steiger op de overloop en de 2e trap komen om daar hoge muren en plafond te stuken en te verven. Ook wil ik de vliering onderhouden en er gebruik van maken maar onduidelijk is of dat kan en wat Eigen Haard met de vliering wil. Met mij bespreekt Eigen Haard dit onderwerp niet maar aan Etro heeft Eigen Haard opdracht gegeven om de vliering dicht te maken met triplex. Als huurder weet je door gebrek aan communicatie met de verhuurder niet waar je aan toe bent en wat je het beste kunt doen. De 2e etage stuken, verven en stofferen en misschien dat dáárna houtrot, vocht- en schimmelproblemen worden aangepakt, is gekkenwerk. Spullen naar de vliering verhuizen terwijl de vliering dáárna misschien dichtgemaakt zal worden, is ook gekkenwerk. De huurder moet de hele tijd wachten of er misschien ooit iets constructiefs gecommuniceerd zal worden vanuit Eigen Haard. Ondertussen moet alles en iedereen in de wacht staan.

Ik ben nooit agressief geweest tegen medewerkers van Eigen Haard of bedrijven die zij heeft ingehuurd. Het is andersom. Eigen Haard heeft mij direct vanaf het begin, en op alle mogelijke manieren, met hulp van buren en de GGD en sommige medewerkers van bedrijven die Eigen Haard heeft ingehuurd, grof geprovoceerd. Eigen Haard behandelt mij zeer respectloos, als een halvegare idioot die dringend psychische hulp nodig heeft. Bij gebrek aan contact met mij is Eigen Haard daar tot nu toe goed mee weggekomen want reken maar dat ik daar wat van vind en ik hoef dat niet op een aardige manier aan Eigen Haard duidelijk te maken.

Ik heb altijd alle werkzaamheden aan de woning toegestaan én ook nog allemaal zelf georganiseerd. Eigen Haard heeft zelf dringende werkzaamheden afgezegd.

13. Ontbinding van het huurcontract vind ik geen probleem maar ik wil wel mijn woonduur terug. Ik heb 32 jaar woonduur verzilverd voor deze toestand met Eigen Haard en haar sloopwoning. 32 Jaar woonduur bouw ik nooit meer op. Eigen Haard had de woning nooit te huur mogen aanbieden in de staat waarin het verkeert compleet met gebrekkige sleuteloverdracht. De woning is een sloopwoning en Eigen Haard heeft daar een voorschot op genomen door alle bruikbare onderdelen uit de woning te slopen nadat ik het huurcontract had ondertekend.

14. Ik ben van mening dat ik Eigen Haard geen geld schuldig ben. Als er een woning was waar ik in had kunnen wonen dan was het een ander verhaal. Alle medewerkers van Eigen Haard die bij mij over de vloer zijn geweest, hebben gezien dat ik niet in de woning woon. Er is eerder sprake van een gedwongen verblijf. Al mijn spullen voor de 2e etage staan nog steeds verzameld op de 1e etage en deels opgestapeld in dozen op de 2e etage. De houten vloer voor de 1e etage staat opgestapeld op de overloop omdat alle spullen van de 1e etage eerst verhuisd moeten worden naar de onbruikbare 2e etage om de vloer te kunnen leggen.

15. Zoals eerder gezegd, ontbinding van het huurcontract daar heb ik geen probleem mee maar ik wil wel mijn woonduur van 32 jaar terug.

16. Ik heb Eigen Haard altijd in de gelegenheid gesteld om gebreken te verhelpen maar Eigen Haard heeft zelf de meest noodzakelijke werkzaamheden afgezegd.

17. Zie punt 12.

18. Problemen hebben zich opgestapeld. Eigen Haard heeft tijdens de sleuteloverdracht een sleutel te weinig aan mij gegeven. Er zijn onderdelen uit de woning gesloopt. De woning heeft verborgen gebreken. Het is niet bewoonbaar. 3 Dagen nádat ik het huurcontract had getekend, ontving ik een mail van Woningnet dat de woning nog niet gereed was voor verhuur, productie 17. Maar ik had het huurcontract al getekend en inderdaad bleek de woning na mijn verhuizing niet gereed voor verhuur. Het ziet ernaar uit dat Eigen Haard bewust een sleutel achter heeft gehouden en dat Eigen Haard na ondertekening van het huurcontract in de woning actief is geweest zonder mij daarvan op de hoogte te brengen. Ik sluit niet uit dat Eigen Haard zelf bruikbare onderdelen uit de woning heeft gesloopt. Al deze zaken zijn wat Eigen Haard betreft onbespreekbaar en ik kan niet omgaan met die eeuwige zwijgplicht. Ook niet als Eigen Haard daar hulp voor regelt bij de GGD.

19. Eigen Haard voert in de dagvaarding diverse keren Ymere op. Volgens Eigen Haard wilde ik bij Ymere ook al geen medewerking verlenen aan werkzaamheden. Ymere heeft inderdaad tegen de Huurcommissie gezegd dat ik niet wil meewerken aan werkzaamheden. Er is echter nooit bewijs op tafel gekomen waaruit blijkt dat ik niet zou willen meewerken aan werkzaamheden. Ik ben op basis van fictief bewijsmateriaal veroordeeld tot een huurverhoging met terugwerkende kracht en vervolgens mijn huis uitgezet.

Ymere kon zelf het bewijs voor mijn zogenaamde gebrek aan medewerking niet op tafel krijgen en het lijkt alsof Eigen Haard, uit solidariteit met Ymere, hard haar best doet om dat bewijs wél op tafel te krijgen. Achteraf gezien, is Eigen Haard daar direct na mijn verhuizing mee begonnen. Ik ben in oktober 2019 verhuisd. Ik schreef op 4 oktober 2019 (dat was nog vóór de verhuizing) aan Eigen Haard dat ik geen KPN-aansluiting in de woning kon vinden, productie 14. Vervolgens ontving ik na een maand bericht van Eigen Haard dat ze een maand lang de voicemail van mijn vaste telefoontoestel hadden ingesproken om werkzaamheden te plannen.

Eigen Haard schreef op 5 november een mail met o.a. de tekst: ‘wat verwachten we van u? We verwachten uw medewerking’, productie 18. Eigen Haard ging in de daaropvolgende maand december 2019 de Hermans Groep opstoken door tegen hen te zeggen dat ik al maanden weiger om mee te werken aan het plaatsen van ruiten in de woning. De Hermans Groep was daar ontzettend boos over geworden omdat de ruiten al maanden bij hen lagen opgeslagen. Het was echter Eigen Haard zelf die al die maanden haar medewerking niet verleende aan het glasbedrijf. Binnen een maand nadat de ene woningcorporatie mij uit mijn huis had gewerkt omdat ik niet zou willen meewerken aan werkzaamheden, klaagde de andere woningcorporatie ook al dat ik niet mee wil werken aan werkzaamheden en binnen 2 maanden klaagde de Hermans Groep ook al over mijn zogenaamde gebrek aan medewerking. Thans claimt Eigen Haard dat zij mij vele kansen heeft gegeven. Het lijkt er juist op dat Eigen Haard mij vanaf het begin, uit solidariteit met Ymere, alle kansen heeft ontnomen.

20. Aangezien Eigen Haard op alle punten, vanaf de sleuteloverdracht tot de gemaakte afspraken tot het woonklaar maken van de woning, tekort is geschoten en ook nog eens belangrijke zaken niet wil ophelderen, wil ik ontbinding van het huurcontract en mijn verzilverde woonduur van 32 jaar terug zodat ik een normale woning kan vinden via Woningnet.

21. Ik ben zeer benieuwd naar de verhalen van de getuigen en informanten van Eigen Haard.

22. Ik heb nog veel meer bewijsmateriaal/mails maar ik moest een keuze maken om de zaak overzichtelijk te houden. Indien de kantonrechter meer bewijsmateriaal wil dan kan ik dat overleggen.

Mijn eisen zijn:

  • ik eis dat Eigen Haard meewerkt aan het herstellen van mijn woonduur van 32 jaar bij    Woningnet
  • ik eis dat Eigen Haard alle huurbetalingen plus mijn borgsom aan mij terugbetaalt
  • ik eis dat Eigen Haard mijn volgende verhuiskosten vergoedt

Indien bovenstaande eisen worden toegewezen, ben ik bereid om maandelijks de huur te betalen aan Eigen Haard gedurende de periode dat ik in de woning verblijf terwijl ik naar een andere woning zoek.

Mijn laatste eis is dat er tussen de woningcorporaties onderling geen verhuurdersverklaringen meer worden uitgewisseld. Mensen hebben recht op huisvesting en met de verhuurders-verklaring regelen woningcorporaties onderling dat mensen juist geen woning meer kunnen huren. Overheid en woningcorporaties hebben zich vrijwel alle huurwoningen in Nederland toegeëigend met de belofte dat zij mensen in Nederland zullen huisvesten. Nu zij eenmaal de beschikking hebben over de meeste huurwoningen in Nederland willen ze een andere koers varen. Ze willen liever asielzoekers en vluchtelingen huisvesten. Dat is nobel maar de woningen zijn er in de eerste plaats om Nederlanders in te huisvesten. In Nederland zijn steeds meer mensen dakloos vanwege een tekort aan woningen. Als er al een tekort aan woningen is en veel Nederlanders dakloos zijn, dan is er geen ruimte om vluchtelingen op te vangen. Die ruimte kan er alleen komen als woningcorporaties Nederlandse huurders uitsluiten van hun woningen. Dat kan met een verhuurdersverklaring en die verhuurders-verklaring kan ook gebruikt worden om Nederland om te volken; de vluchtelingen in de woningen en de Nederlanders dakloos op straat.

Nadat ik voor mijn vorige huurwoning 32 jaar de huur had betaald en de woning op een nette manier had bewoond, keurig had onderhouden en ook nog in een uitstekende staat had achtergelaten, zie eindinspectierapport, productie 19, heb ik toch het stempel ‘slechte huurder’ meegekregen. Ik heb blijkbaar zo’n slechte reputatie als huurder dat zelfs een slechte verhuurder als Eigen Haard intern moest overleggen of zij mij wel als huurder zouden accepteren.

Eigen Haard zelf is al 2 jaar bezig om een zeer negatief dossier over mij op te bouwen i.s.m. hun getuigen, informanten en de GGD. Ik heb met verbazing de interne mails in de dagvaarding van Eigen Haard gelezen. De mails van hun medewerkers die keer op keer voor mijn deur hebben staan posten omdat ze het zo moeilijk vonden om contact met mij te maken. Ze hoopten door voor mijn deur te posten dat ze met mij in contact zouden komen om afspraken te maken voor werkzaamheden. Terwijl de medewerkers van Eigen Haard en ingehuurde bedrijven die wél bij mij over de vloer zijn geweest mij gewoon hebben opgebeld of hebben gemaild voor een afspraak. Ik las dat Eigen Haard zelfs de GGD had benaderd met de vraag of zij dan alsjeblieft wilden proberen of het hun wel lukt om contact met mij te krijgen. Als Eigen Haard klaar is met haar dossier over mij dan vind ik nooit meer een woning. Geen woningcorporatie wil zo’n moeilijke, voor overlast zorgende, contactgestoorde persoon huisvesten. Terwijl ook zo’n persoon recht heeft op huisvesting. Althans in een beschaving.

Een verhuurdersverklaring geeft geen realistisch beeld van een huurder. De verhuurders-verklaring zorgt ervoor dat woningcorporaties, uit solidariteit met elkaar, mensen niet meer willen huisvesten. Maar mensen mogen niet zelf voor huisvesting zorgen door bijvoorbeeld de woningcorporaties de rug toe te keren en zelf een tiny house te kopen en dat ergens neer te zetten om daar gezellig zonder alle narigheid van woningcorporaties te gaan wonen.

Eigen Haard had als verhuurder van mijn woning de laatste 3 jaar heel veel werk te doen. In plaats van die werkzaamheden op te pakken, heeft Eigen Haard het razend druk gehad met het opbouwen van een dossier over mij. Daar zal vast een verhuurdersverklaring uit voortkomen die alles over Eigen Haard zegt en niets over mij als huurder maar ik zal daar last van hebben en zij niet. Vooral van die toestanden die Eigen Haard met de GGD creëert kan ik last krijgen. Ik begrijp sowieso niet waarom Eigen Haard het werkapparaat van de GGD belast zodra zij een confrontatie met een huurder willen vermijden want ik heb begrepen dat het werkapparaat van de GGD al overbelast is.

Met vriendelijke groet,

mijn naam

 

5 gedachten over “mijn verweer”

  1. Met dit verhaal win je de procedure niet. Je woonduur krijg je sowieso niet terug. Je zult ontruimt worden en dakloos worden. Je zou contact moeten opnemen met de GGD. Dat is je enige kans.

  2. Dit verhaal is wel de realiteit en ik weiger om iets anders aan de rechtbank voor te leggen.

  3. Eigen haard staat slecht aangeschreven, ze intimideren liegen en draaien, en ze zijn slechte verhuurders. Diep respect voor jou, je kunt het prima verwoorden, en daar kunnen ze niet tegen. Als iedereen dat doet zoals jij dat doet kan er wat veranderen. Hou de lezers op de hoogte.

  4. Dankjewel voor je lieve bericht Lassie. Op dinsdag 4 juli, volgende week dus, komt de rechtbank met een vonnis en dat zal ik uiteraard met jullie allemaal delen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *